Om sund livsstil

Det begyndte egentlig med en slankekur.

Men sund livvstil handler jo om meget mere end mad. Det handler også om motion, psykologi, vaner, madkultur - og om at undgå madspild.

Her på siden finder du tip til at træffe de sunde valg, der gavner din krop.

Følg Kirstens Madblog på Facebook via linket her.

Eller på Instagram via linket her.

Det behøver ikke være kedeligt at spise sundt. Se bare her!

Hvem er jeg?

Jeg er 62, journalist, gift og har to voksne børn. Se mere om mit arbejdsliv og hele mit CV på www.kirstenwinding.dk

Jeg arbejder freelance og har skrevet meget om sundhed og slankekure i tidens løb. 

Jeg dyrker ridning og fitness i min fritid. Jeg har en masse skader - det får man af et langt og aktivt liv. Men: Jeg føler mig ikke spor gammel!

Jeg elsker at hoppe og danse og ride og pjatte - og at holde mig i form til det. Hvis jeg bliver for tung og tyk, kan jeg ikke leve det sjove liv, jeg har nu.

Jeg har haft brækket mine skuldre, kraveben og højre arm alvorligt meget, jeg har slidgigt i begge fødder og knæ. Jeg burde ikke kunne gøre det, jeg gør i dag i min alder. Men det kan jeg, og det vil jeg.

Derfor bliver jeg nødt til at holde mig nogenlunde slank og fit.

Du kan skrive kommentarer og stille spørgsmål til bloggen i kommentarfeltet nederst på siden eller på min mail winding@kirstenwinding.dk

Jeg er ny som blogger, så hav lidt tålmodighed. Snart kommer der flere funktioner her på siden.

Portræt: Nils Lund Pedersen www.nilslund.dk

Hvorfor blogge?

Ideen til bloggen her opstod, da jeg var på den årlige kur i foråret 2019. Efter jul, nytår og skiferie havde jeg endnu en gang taget 5 kilo på. Det er sket næsten hvert år, siden jeg var 15. Siden da har jeg været på kur mindst en gang om året, fordi jeg har det med at spise og drikke lidt for godt.

Derfor besluttede jeg at prøve noget nyt: Gennem alle årene har jeg kun talt kalorier, når jeg var på kur. Nu ville jeg prøve at tælle kulhydrater i stedet.

Det fantastiske skete: Jeg tabte 5 kilo på 2 måneder. De andre år har jeg max tabt to, med det resultat at kuren blev for langvarig, og så mistede jeg modet. Denne gang gik det dobbelt så stærkt. Og det bedste af det hele var, at det var rigtig lækker mad, jeg fik.

Faktisk kunne jeg meget bedre lide den mad, jeg fik på kuren, end det jeg spiste før. Så jeg valgte bare at fortsætte. Kuren er blevet en livsstil.

Jeg lagde et billede af maden fra min kur op på Facebook – og fik overvældende respons! Mange skrev til mig ’bagom’, om de kunne få kuren. Og det gik op for mig, at rigtig mange jeg kender ønsker at tabe sig - typisk de cirka fem kilo. Konstant.

Faktisk tror jeg personligt, at omkring hver anden voksne dansker vejer for meget. Så det handler om folkesundheden! Derfor har jeg besluttet at dele mine gode erfaringer med andre her.

Rester af kylling på wrap med tzatziki og grønt.

Giv din krop det rigtige brændstof

Jeg er stadigvæk ikke spor tynd, det her handler ikke om at være mager og ligne en model. Det handler om at leve sundt og have det godt.

Jeg er 161 cm høj og vejede 62 kg da jeg startede - og 55 kg nu, fordi jeg tabte to kilo mere, efter jeg holdt op med at følge kuren slavisk. Dvs. mit BMI er ændret fra knap 24 til godt 21. 

Jeg havde problemer med mine knæ inden kuren. Det har jeg ikke mere. Prøv lige at bære lidt rundt med en femkilos vægt. Det er tungt! Det siges endda, at belastningen på knæene skal ganges med 7! (Det vil jeg gerne researche lidt mere i.)

I hvert fald er der sket det, at jeg uden problemer kan hoppe de 20 cm op over stepbænken igen, som jeg gerne vil – uden at få ondt i mine knæ. Meniskproblemer forsvinder selvfølgelig ikke af det her. Jeg er opereret for det i begge knæ og kender symptomerne. Men den daglige overbelastning af knæene er forsvundet.

Undervejs gik det op for mig, at det jeg skulle spise for at tabe mig, langt hen ad vejen er det, jeg helst ville have som barn: Jeg var kræsen, sagde de. Jeg kunne nemlig ikke fordrage kartofler, sovs og kogte grøntsager, og den fede sødmælk kunne jeg heller ikke få ned. Hvis jeg bare måtte spise rå blomkål og gulerødder, var det helt fint med mig. Men jeg var barn før det blev almindeligt at spise salat hver dag, så jeg måtte lære at holde af kartofler med sovs for at blive mæt. I dag er det på listen over ting, jeg helst ikke spiser.