Så er der fest!

Derfor er Body Step så sjovt: Speed track fra #114

Jeg bliver lige nødt til at vise jer det her: Det er speed tracket fra Body Step #114 Classic.

Sådan en kold søndag formiddag giver det mig overskud 🤩 En times god og grundig træning toppet med sådan et fedt danse-track - nede i min egen kælder.

Prøv det selv: Du kan hente Les Mills on Demand på linket her og prøve det helt gratis i en måned. Det eneste du behøver er lidt gulvplads, en stepbænk, et par håndvægte (evt. bare plastikflasker fyldt med vand eller sand) og så din telefon eller Ipad og måske en chromecast, så du kan få det hele op på en lidt større tv-skærm.

Go' fornøjelse 😀

*

Cykle med app'en

Det kræver varmt tøj at cykle, når det er koldt!

02.03.2021: Så tog vi endnu en rask tur på racercykler. Det var kun 7 grader og blæste ca. 8 meter i sekundet, så jeg måtte have min gamle skijakke på - og så fik jeg alligevel først varmen i fingre og tæer, da jeg vendte hjemad efter 16 kilometer. Jeg vil altså helst have temperaturen op over 10 grader, det er mere behageligt.

Når jeg følges med Kim, fortsætter han, når jeg vender næsen hjemad, så han får en længere tur.

Det var min første tur med cykelappen Relive, det er sjovt, at man kan måle sin egen tid. Jeg kørte mere til denne gang pga. kulden, men der var flere bakker, og jeg kom til at holde for rødt lys hele 7 gange på hjemturen, så min tid blev omtrent den samme som sidst: 32,6 km med en gennemsnitsfart på ca. 19,2 km i timen.

Se min tur på linket her.

*

Den første forårs-cykeltur

Vinden var i syd/sydvest, det afgør, hvor vi cykler hen.

Pludselig blev det cykelvejr igen: En sart sol og over 10 grader i skyggen. Vildt dejligt. Kim og jeg tog en lille frisk tur på 32 km. Op imod vinden ud - og medvind hjem. Jeg er vant til at træne intensivt i 1 time, så jeg bliver træt efter 1 time - derfor er det vigtigt at have medvind hjemad. Kim er i bedre cykelform.

Turen tog 1 time og 40 minutter, dvs. vi kørte med en hastighed på lidt over 19 km/time. det er langt under Kims tempo, det var en 'konetur' - hyggeligt ;-) Og jeg kan mærke, det er et super godt supplement til min Les Mills hjemmetræning, cykling er meget mere ren konditionstræning.

Det hele blev målt på Relive cykeltracker, det er en app, man kan hente, det er gratis, med mindre man vil tilkøbe finesser. Det øger motivationen, at man på den måde kan konkurrere med sig selv om at forbedre sin tid osv. Og du kan se en lynhurtig video af din tur, når du kommer hjem. Du kan hente appen i App Store.

*

Supergod hjemmetræning

Min vaskekælder er omdannet til træningsrum...

Det bliver bare ved og ved med den nedlukning! Også af fitnesscentrene 😠

Jeg har overgivet mig til udelukkende at træne Les Mills on Demand i en periode. Det har nemlig den store fordel, at man kan træne, lige når man vil. Og jeg er så afhængig af min træning, at jeg nok skal få det gjort - ellers brokker min krop sig simpelthen alt for meget.

Jeg er en stor fan af Les Mills træningsprogrammer. De er virkelig gennemarbejdede, så man ikke får skader, og så hele kroppen bliver trænet. I hvert fald Body Step, som jeg har let ved at følge, fordi jeg i forvejen har trænet det i flere år.

Remix #2 er fx et super godt program, der kommer hele vejen rundt og får pulsen højt op flere gange - samtidig med at opvarmningen er så grundig, at mine slidte knæ har det godt med det.

Undervisningen foregår til fed musik og på engelsk (læs: New Zealandsk), og du har hele tiden 3-5 veltrænede mænd og kvinder foran dig som veloplagte instruktører.

Hvis du ikke er til step eller ikke har en stepbænk, kan jeg anbefale CX Works eller Pump som styrketræning, og Grit og Body Attack som konditionstræning. Eller prøv Dance eller Sh'Bam.

For kun 17 Dollars om måneden får du adgang til virkelig mange gode trænigsprogrammer, som du kan caste op på en tv-skærm eller bruge direkte fra en Ipad eller din telefon. Og DEN FØRSTE MÅNED ER GRATIS.

Det er en virkelig god måde at få trænet på i disse kedelige coronatider! Især her om vinteren, hvor det reelt ikke er vejr til hverken at cykle eller løbe.

Kig nærmere på det ved at følge linket HER.

 

Det her remix af Bodystep kan jeg virkelig anbefale.

*

Corona træning:

Hold formen under nedlukningen

Min datter og jeg har trænet sammen her i julen.

Hvad gør man, når fitnesscentret er lukket pga. corona hele julen? Det er simpelthen nødvendigt at bevæge sig og få pulsen op, hvis man skal holde til at sidde stille og spise julemad i mange timer - endda flere dage i træk!

Jeg har allerede koblet mig på Les Mills on Demand, det er super godt, der ligger en lang række forskellige træningsprogrammer, og det er gratis den første måned!

Mit nye træningsrum er = vaskekælderen. Den bliver ryddet, og så op med vinduet, så der ikke bliver for varmt.

Min fitnessinstruktør er også sød til at træne med mig via Messenger. Når man har en træningsaftale, er der større sandsynlighed for, at man faktisk får det gjort.

I juledagene inviterede min datter mig med på et træningsprogram fra M-Performance, der holder til i Fit&Sund i Middelfart. Det var 20 minutters intensiv intervaltræning. Det var både nemt at gå til og hårdt nok til, at vi virkelig svedte og fik forbrændt nogle kalorier! Kig engang 😉

Vi trænede efter et træningsprogram fra M-Performance / Fit&Sund på nettet.

*

Vinter-cykling? Ok da!

Jeg blev lokket med ud på landevejscykel - det gik bedre end ventet.

Kims faste cykelmakker var taget på weekend, så jeg lod mig alligevel lokke. 4 grader og 3 meter i sekundet på tørre veje er absolut ok cykelvejr om vinteren.

Jeg lavede om på min påklædning, så den var mere ligesom på skiferie: To tynde lag uld, der transporterer sved ret godt, under en gsmmel skijakke. Og så har jeg fået et par lange cykelbukser med foer.

Det var bedre - bare jeg ikke stopper, for jeg bliver altså klam inderst inde, fordi jeg sveder meget, når jeg motionerer!

Vi kørte en tur på 32 kilometer, bare det ikke blæser for meget, er det helt fint for mig.

Benene og kroppen har det fint nu bagefter.

Om en dag eller to løber jeg næste gang 😉

*

Kan jeg løbe igen?

....en føljeton

Hjemsendt pga. corona, alt er lukket ned - jeg prøver at løbe!

I dag så jeg på Facebook, at en tidligere kollega lige havde tabt 5 kilo - og nu kunne hun tåle at løbe igen. Hmm, tænkte jeg. Når Charlotte kan, kan jeg vel også! Jeg kan jo sagtens holde til en hård gang BodyStep, uden at knæene gør ondt bagefter. 

Før i tiden løb jeg et par gange om ugen, men jeg måtte erkende, at det kunne jeg ikke. Det var før jeg tabte mig. Hver gang jeg prøvede, fik jeg ondt i knæene i flere uger efter. Derfor har jeg ikke turdet løbe i over 8 år. Men jeg har virkelig brug for at kunne løbe nu, hvor alting lukker ned igen og igen. 

Nu er jeg så blevet ramt af corona! Forhåbentlig kun indirekte: Vores søn var hjemme på weekend - hvorpå han blev testet positiv et par dage efter. Så vi er sendt i isolation, indtil vi har to negative tests.

Indtil videre har vi det godt, så det er kun det med at blive hjemme, der er til at få pip af. Værst er det, at man ikke engang må passe og ride sin egen hest, som står i en stald med mange andre. Men fitnesscentret er også lukket 😥 så når vi kommer ud igen, er der stadigvæk ikke motionstilbud nok til mig!!!

Jo, jeg kan cykle på min racercykel - min mand cykler året rundt og vil gerne have mig med. Men jeg synes simpelthen ikke, jeg kan klæde mig på til at cykle på denne årstid. Jeg bliver klam og dernæst kold.

Så: Jeg prøver at begynde at løbe igen!

HVORDAN: Jeg er startet i dag, fredag 11/12. Blidt, meget blidt! Først varmede jeg de gamle knæ op med lunges og squats. Så gik jeg rask til de første 200 meter. Så satte jeg i luntetrav - meget mindre skridt end jeg havde lyst til. Så gik jeg, så tog jeg høje knæløftninger og spark bagop - det må have set sindssygt ud 🤪 Så gik jeg, så løb jeg med lidt længere skridt, så gik jeg, så spurtede jeg lidt, så gik jeg osv... alt sammen på en distance på max 2 kilometer.

Ok, jeg var alligevel klam på ryggen, da jeg kom hjem, men jeg er ude i kulden i kortere tid, end når jeg cykler. Det her tog jo højst 30 minutter.

Status nu en time efter er, at knæene har det fint 😀 Det højre gjorde en anelse ondt, inden jeg startede - det gør det næsten altid. Og det gør et stadig. Slidgigten er der jo. Men indtil videre er den gode nyhed, at DET ER IKKE BELVET VÆRRE! JUHU 😀

Jeg prøver igen om et par dage... Fortsættelse følger.

Status 13/12: Det gik helt fint 😀 Knæene har overhovedet ikke brokket sig, og benene var kun en anelse ømme et par andre steder, end de plejer! Så jeg skruer lidt op for intensiteten næste gang.

*

60 % har stillesiddende arbejde

Et nyt forskningsprojekt skal afdække, hvor meget vi danskere bevæger os, og hvad der skal til, for at få flere til at motionere.

Måske har du undret dig over, at 51 % af vi danskere er overvægtige. En vigtig del af forklaringen er, at vi bevæger os for lidt.

I gamle dage var arbejdet mere fysisk krævende for de fleste, så dengang fik gennemsnitsdanskeren god motion af bare at passe hus, hjem og job. I dag har hele 60 % af os stillesiddende arbejde i 8 timer om dagen. Så tror da pokker, at vægten stiger!

I en undersøgelse fra 2017 viste det sig, at 29 % bevægede sig for lidt. Og at 71 % af dem faktisk gerne ville bevæge sig mere. Se mere i faktaboksen i artiklen herover.

Det er godt, kommuner og forskere nu går sammen for at finde ud af, hvordan man gør det muligt og attraktivt for flere at bevæge sig mere. Det vil gavne folkesundheden!

*

Bliv ved!

Jeg trådte et skridt tilbage og filmede mit fitnesshold...

Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg elsker at træne! Men grunden til, at jeg stadig klør på, kender færre: Jeg har nemlig været ’gået i stykker’ så mange gange, at jeg virkelig har oplevet, hvordan træning kan få én til at genvinde tabte funktioner.

Da jeg for cirka 10 år siden brækkede først højre kraveben, og dernæst venstre skulder indenfor to år, mistede jeg så meget styrke i mine skuldre og arme, at det med at tage en almindelig armbøjning var en by i Rusland! Derfor husker jeg helt vildt tydeligt den lykkefølelse det var, da jeg 4-5 år efter opdagede, at NU KUNNE JEG IGEN! Wau!

På samme måde har jeg vedligeholdt andre funktioner i min krop, fx at kunne stå med strakte ben og røre jorden med flad hånd. Og noget så banalt for mig som at ride. Det ville jeg heller ikke kunne, hvis jeg ikke gjorde det temmelig tit. Det man holder op med at gøre, bliver nemlig sværere at genvinde, når man er 50+

Den berømte, gamle gymnastikpædagog, Helle Gotved, sagde det allerede for en menneskealder siden: Gør de ting, du vil blive ved med at kunne – bare lidt hver dag. Så mister du ikke den funktion.

Derfor er jeg helt vild med at holde mig stærk og fit. Det gør simpelthen livet meget sjovere :-)

Jeg ville bestemt ikke kunne springe op og ned på stepbænken i en alder af 63, hvis jeg ikke havde trænet til det! Og jeg ville også have svært ved at træne til det, hvis jeg var for tung. For bare tre år siden fik jeg faktisk ondt i mine knæ og fødder af det næsten hver eneste gang. Det gør jeg ikke nu, hvor jeg vejer mindre. Derfor er det så vigtigt ikke at blive for tung og tyk til at holde sig i form!

Fitnesscentret er lukket på grund af Corona, så vi træner på parkeringspladsen!

*

Corona motion

Landevejscykling ar absolut corona sikkert!

Vi må allesammen finde på nye måder at motionere på under coronakrisen. Jeg er så heldig at have en racercykel, som jeg normalt bruger alt for lidt. Den har fået en renaissance her under krisen, for se lige hvor god plads der er ude på landevejene! Og vejret er jo med os.

Det er også allerede lunt nok til en lang cykeltur med picnickurven. Det er virkelig en dejlig kombination af motion, frisk luft og afslapning i solen! Vi snyder som regel og sætter cyklerne bag på bilen. Så kører vi ud af byen og cykler en god lang tur hen til et sted, der er egnet til picnic. Bagefter er det tid til siesta - og så på cyklen tilbage til bilen igen.

Lange gåture ved stranden er også skønt. Det er jo tilladt at tage en kande kaffe eller en øl med og hold en pause derude.

God fornøjelse med dine corona udflugter. Del evt. dine bedste tip med andre i kommentarfeltet her på siden ;-)

 

Tag cyklen ud til vandet og spis picnic!

Eller gå en lang tur ved stranden...

*

Ny hest

Vores nye hest, Zightzeeing Firfod.

Så blev det muligt at realisere en gammel plan: Min datter, Mie, og jeg har købt hest sammen. Vi har haft mange heste og ponyer sammen i årenes løb. Nu er det to år siden, hun sidst havde hest, og fire måneder siden, min Ami døde.

13. marts købte vi så Zightzeeing Firfod sammen. Han er 5 år og ikke redet så meget, så projektet er, at Mie skal uddanne ham og jeg skal motionere ham.

Han er en utroligt sød og lærenem hest, som vi hurtigt er blevet skrupforelskede i.

Det er SÅ dejligt :-D

*

Fitness via nettet

Så blev vores depotrum i kælderen omdannet til mit eget Corona-fitnesscenter.

Man lærer hurtigt at indrette sig. En fitnessinstruktør jeg kender - og sidenhen mit fitnesscenter - sendte mig et link til gratis Les Mills fitness on demand. Fantastisk! Der er et bredt udvalg af deres supergode programmer. Prøv selv at se på linker her.

Det gav mig 53 minutters instruktion i mit elskede BodyStep!

Du kan se, hvordan jeg knokler på videoen herunder.

Pyh!! Så dejligt :-D

Så kom pulsen op!

Formen SKAL holdes!

*

Corona fitness

Når fitnesscentret er lukket, må man træne hjemme i stuen!

Corona virusen har lukket alle fitnesscentre. Det er slemt, for vi er mange, der er afhængige af at blive holdt i god form!

Men se nu her, hvordan mine søde fitnessinstruktører hjælper mig:

Med et enkelt videoopkald på Messenger lykkedes det en af dem og mig at steppe sammen en hel time i går. Det var bare SÅ dejligt at blive varmet godt igennem og få løsnet de stive muskler! Og det virker beroligende på mig at vide, at det kan vi gøre igen og igen, indtil krisen er drevet over. 

I dag har en anden instruktør fra samme center tilbudt en halv times dansemotion via sin Facebook profil. Tak!

*

Nytårskur

Jeg lagde ud med en frisk tur på min røde racercykel 1/1. Lidt nytårsforsætter har man vel ;-)

I november døde min hest, og jeg gik fra at motionere 7 dage om ugen til 3-4. Det var samtidig med, at sæsonen for julefrokoster, øl & gløgg startede. Og nu her 1/1 viser vægten det kedelige resultat: Jeg vejer to kilo  mere :-(

Det sker der i og for sig ikke noget ved. Det må bare ikke fortsætte. For så er jeg snart tilbage på den vægt, der gav mig ondt i fødder og knæ (og fik mig til at synes, jeg var lidt småfed...)

Jeg skal på skiferie i januar, og det nytter ikke noget at starte på kur lige inden. Men til februar skal jeg smide de to kilo igen. Det er heldigvis nemt nok: Jeg følger bare min egen kur. Glæder mig allerede lidt ;-) Det smager jo himmelsk - og man får det SÅ godt :-)

Indtil da må jeg cykle lidt mere! Jeg lagde ud med en dejlig iskold tur på racercyklen 1. januar! Det var skønt at blive blæst igennem. Men jeg skal have noget bedre vinter-cykeltøj - ellers går det ikke...

Rigtig godt nytår til alle jer, der følger med her!

 

 

 

*

Op på hesten igen!

En af mine søde nye venner, lille og gul, kaldet Osten!

Nu er det en måned siden, min hest Ami døde. Og jeg er kommet op på ikke bare én men flere heste igen. Mine rideveninder har i den grad favnet mig og tilbudt både ture og parter på forskellige heste, som jeg har haft travlt med at prøve. Blandt andre den søde fjordbasse, I ser på billedet herover. Og også nogle helt andre og større typer.

Jeg er ikke klar til at købe en ny hest, jeg skal lige lande og finde ud af, hvad jeg så vil. Men rent motionsmæssigt er jeg kommet op i gear igen og rider 4-5 gange om ugen på forskellige heste.

Det er godt for kroppen, godt for vægten og ikke mindst: Godt for sjælen!

*

Livet uden hest!

Min hest Ami og jeg kunne godt lide at dele en pære ;-)

Så skete det, der må ske på et tidspunkt, når man har en gammel hest: En for længst overstået skade i Amis forknæ blussede op, hun fik smerter, og behandling var udsigtsløs. Så jeg valgte at give hende fred.

Det er hårdt rent følelsesmæssigt. Jeg savner hende helt vildt!

Det er også noget af en omvæltning rent fysisk. For nu er det snart en måned siden, jeg har redet rigtigt, og det mærkes på både formen og kalorieregnskabet. Jeg plejer jo at ride cirka fem gange om ugen. Det mangler jeg nu!

Det gør mig rastløs. Og selvom det umiddelbart ser ud til, at jeg kun har taget et lille kilo på af den grund, skal og vil jeg i gang med at bevæge mig ligeså meget som før - meget snart.

Jeg sigter på at komme i gang med at ride igen. Det er det, jeg helst vil. Jeg mangler min daglige dosis hest, der får mig til at grounde. Det er og bliver mit Zen.

 

*

Nr. 2 fra venstre... det er mig ;-)

Farvel til pillerne

For mig er det her breaking news: Efter jeg har tabt de 7 kilo, har jeg opdaget, at jeg ikke har brug for de smertestillende piller, jeg tog før. Billedet herover er fra efteråret 2018 - altså inden jeg tabte mig. Men jeg trænede alligevel - jeg er nummer 2 fra venstre. 

Når jeg kom hjem fra sådan en gang hop højt op over stepbænken, værkede mine fødder så meget, at jeg ikke kunne sove uden at tage 2 Ipren. Knæene gjorde også ondt. Jeg har jo slidgigt begge steder.

Men for cirka en måneds tid siden opdagede jeg, at jeg simpelthen havde glemt at tage pillerne. Fordi jeg er blevet lettere og derfor ikke har brug for dem mere!

Af andre lidelser, jeg heller ikke mærker mere, til kan nævnes hælspore og karpaltunnelsyndrom... Jeg sover i øvrigt også bedre.

Pillerne er ikke sunde. Mit forbrug af dem er nu nede på ca. 1/10 af, hvad det var før.

Det er for vildt! Det er simpelthen DEJLIGT 😀

 

Motion

Det er vigtigt at have en eller anden motionsform, du har det sjovt med. Ellers får du ikke bevæget dig nok.

Jeg har altid været gymnastikpige, og jeg gik til ridning i 11-12-års alderen, men blev aldrig særligt god til det. Men hooked nok til at vide, at jeg ikke skulle sætte mine ben ret mange minutter i en hestestald, før jeg var på den igen.

Det skete, da vores datter, Mie, gerne ville prøve at gå til ridning som seksårig. Et par uger efter arrangerede ridelæreren en tur i skoven på hesteryg for os forældre. Og iført cykelhjelm og gummistøvler, kom jeg til hest igen.

Siden har jeg redet så tit som muligt. Og da min tid som ponymor var slut, købte jeg min egn hest.

For mig har det at have hest gjort, at jeg bliver nødt til at holde mig i form til at ride. Ellers kan jeg ikke gøre det ordentligt. Så jeg går til Les Mills BodyStep to gange om ugen og får pulsen helt op og kroppen arbejdet godt igennem.

De andre dage i ugen rider jeg, intensivt eller let, som det nu kan passe. Og jeg glæder mig til hver eneste tur og hver eneste time med fitnessholdet.

Min mand cykler landevejscykling et par gange om ugen, og jeg har også en racercykel, som jeg bruger ind imellem - mest om sommeren.

Da vores børn boede hjemme, løb jeg tit. Men det satte knæproblemerne en stopper for. Så jeg har valgt at dyrke mest ikke-vægtbærende motion siden.

Det er fuldstændig lige meget, hvilken motionsform, du vælger. Pulsen skal bare op et par gange om ugen året rundt. Og de andre dage skal man også bevæge sig: Tage trappen, tage cyklen, gå en lang tur. Jeg motionerer en time om dagen. Det er det, jeg har det bedst med.

Op og ned ad trapperne

Vi bor i et hus med fire etager. Hvis vi ikke holder os i form, kan vi simpelthen ikke blive boende, for så kan vi ikke klare trapperne.

Det er først noget, vi er begyndt at tænke over, de sidste fem år. Men vi vil blive boende - lige så længe vi overhovedet kan. For vi elsker at bo her!

Det er endnu en god grund til at motionere - hver eneste dag :-)

14.05.2019

Stræk ud hver dag

Husk at strække kroppen godt ud hver dag. Jeg gør det som regel, mens jeg ser nyheder i tv om aftenen. Jeg misser som regel ikke ret meget ved ikke at kigge på skærmen uafbrudt. Og jeg sidder der jo alligevel.

Min kære mand har for længst vænnet sig til, at jeg ligger og roder rundt nede på gulvet noget af tiden. Det vigtige er at få strækøvelserne ind i en fast rutine, så man husker at gøre dem hver dag. For mig er det vigtigt, at jeg gør dem sidst på dagen, så alle spændinger og stivheder løsnes, inden jeg går i seng.

Selvom jeg er en gammel tøs, kan jeg stadig smække knæene op omkring ørerne eller stå med strakte ben og røre gulvet med flad hånd - fordi jeg har holdt kroppen smidig. Det man gør hver dag, bliver man nemlig ved med at kunne. Alternativet er at miste funktioner & bevægelighed.

Jeg ved godt, at den nyeste forskning siger, at man ikke kan forebygge ømhed ved at strække ud. Men jeg får nu løsnet de punkter, der har det med at stivne - typisk omkring gamle skader. Og så giver det velvære!

Jeg har fået lov at linke til denne fine oversigt over gode strækøvelser

24.05.2019

Ikke for tyk og ikke for tynd, så præsterer hesten bedst. Det samme gælder rytteren!

Hvis du var min hest...

Det at have hest har lært mig at tænke på en anden måde - både hvad angår mad og træning

De allerfleste hesteejere går meget op i foderplaner og vejer meget præcist af, hvad hesten skal have at spise, så den kan præstere bedst muligt. Den må hverken være for tyk eller for tynd, og den skal holdes i god form og have de rigtige muskler. Hvis ikke, fungerer den dårligt som ridehest. Og så er de mange penge til hestehold så godt som spildt.

Derfor kunne jeg heller aldrig finde på at give min hest sukker. Den får tandpine, den bliver for fed, og så lærer den at tigge. Så: No way!

Men hvad med mig selv? Her gælder jo præcis det samme. Rytteren skal faktisk være ligeså top tunet som hesten for at kunne præstere.

Egentlig er man jo for dum, hvis man ikke lader sig inspirere af hestenes stramme foderplaner. For hvorfor pokker skulle vi mennesker ikke være ligeså strikse med, hvad vi selv putter i munden?

26.05.2019