Wrap med roastbeef

En kebab rulle behøver ikke at fede!

En kebabrulle, durumrulle, rullebrød - hvad man nu kalder det - er som regel en ret fed sag. Men det er faktisk både sundt, nemt og billigt at lave dem selv. Og bruger du dine rester af kød i dem, undgår du også madspild.

Det, der gør købe-rullerne fede, er både det hvide brød og store mængder dressing. Her bruger jeg TexMex fuldkornshvedetortillas, der kun indeholder 29 gram kulhydrat pr 100 gram. Og du bestemmer jo selv, hvor meget dressing med hvilken fedtprocent, du bruger.

Jeg kan bedst lide kun at rulle kødet med lidt tacosauce, jalapenas og måske guaccamole ind i rullen, og så servere salaten ved siden af. På den måde kan pandekagen bedre rulles, og der bliver plads til mere salat. Det skal jo gerne fylde mindst halvdelen af tallerkenen.

Guaccamolen laver du simpelthen ved at mose 2-3 modne avocados med et fed presset hvidløg, en skefuld citronsaft, salt og chilli i pulverform efter behag. Bliver den for stærk, er det let et mildne den med en skefuld creme fraiche.

Kødet her på billederne er rester af en roastbeef steg. Det kunne også være rester af en god bøf, et stykke kyllingfilet skåret i tern eller rester af kylling fra dagen før. Det er vigtigt, kødet ikke er tørt - derfor er lidt rødt kød velegnet.

Svits kødet i olievenolie på en varm pande. Tilsæt salt, peber og lidt chilli. Her har jeg lagt en lille chillifrugt på panden. 

Salaten her er skyllede babyspinatblade købt klar til at bruge, hakkede tomater, agurk i tern, oliven uden sten skåret i ringe og lidt fintsnittet porre. Brug hvad du har og kan lide.

Som dressing bruger jeg enten min dip af 9 % creme fraiche, som jeg altid har klar. Se under 'Opskrifter' i hovedmenuen. Eller en mager, hvid købedressing.

Tacosauce og jalapenas er standardudstyr i mit køleskab, jeg bruger kun ganske lidt af det, og det holder sig længe i køleskab.

 

 

Avocadoer moses med citron, hvidløg og krydderier til guaccamole.

Rester af roastbeef eller andet kød svitses og krydres på panden.

Salat, kød og grønt rulles ind i en grov madpandekage.

*

Man henter da æg på landet!

Fritlagte æg i skønne farver.

Fru Hvid gik tur i en hesteboks, sidst jeg var ude og hente æg.

Efter jeg en overgang kom fast på en gård med fritgående høns, er jeg belvet helt afhængig af at hente æg på landet. For det er altså en meget større fornøjelse at spise æg fra høns, der har et ordentlgigt liv. Så kører jeg gerne en lille omvej.

De høns, jeg henter æg fra, går frit rundt på hele parcellen i dagtimerne, og om natten sover de trygt inde i hønsehuset, hvor ræven ikke kan tage dem. Nogle gange sidder de også oppe i buske og træer.

Deres æg koster det samme som æg fra supermarkedet, men de har sjovere farver. Og så giver de altså som sagt en rigtig god smag i munden ;-) Jeg tager cirka 60 æg med hjem ad gangen og deler med venner og naboer.

Jeg har været ude og interviewe Lina LInd Christensen, som er Danmarks førende 'ægtivist'. Læs artiklen herunder. Hurra for hendes indsats!

Kig engang på billedet af en burhøne i artiklen herunder. Det taler for sig selv.

*

Pastasauce med hellefisk

Rester af hellefisk er godt i en sund pasta sauce....

Sidst jeg lavede hellefisk i ovn, blev der et stykke ovnstegt filet på ca. 150 gram til overs. Det brugte jeg sammen med svitsede grøntsager til en lækker og sund pastasauce. 

Se opskriften under Fisk i menuen, eller følg linket her

*

Proteinsalat med kylling

Denne lækre og mættende proteinsalat er lavet på rester.

Det er nemt at lave en lækker og meget mættende proteinsalat. Denne her er lavet på rester fra dagen før, hvor vi fik kylling stegt i ovn med en fyldig salat til.

Salaten var lavet på blade af babyspinat, kikærter, edamamebønner, snittede porrer, cherrytomater og pynt af rød skovsyre. Der var en lille skålfuld tilbage. Til den tilføjede jeg kyllingekød i tern, lidt flere kikærter, lidt flere spinatblade og majskorn fra en halv kolbe, der også var belvet til overs.

Der lå nogle få shiitake svampe i grøntsagsskufffen, dem svitsede jeg på en pande i lidt smørspray. Da de var kølet af, toppede jeg salaten op med dem sammen med en lille håndfuld mandler.

Ved siden af lavede jeg lidt couscous, som jeg rørte op med en teskefuld god persillepesto.

Der var dressing nok tilbage i salaten fra dagen før, den var lavet på olie, æbleeddike, honning og et stænk balsamico med dadel.

Salaten fra dagen før belv tilsat kylling, svampe og mandler.

*

Vis mig dit køleskab

For nogle år siden var der et tv-program, der hed "Vis mig dit køleskab". En kok besøgte forskellige kendte mennesker og improviserede en ret ud fra, hvad der nu var i vedkommendes køleskab.

Det kom der meget sjov ud af. Og det var meget inspirerende. For på en eller anden måde kom der altid et super lækkert måltid ud af det.

Vi leger tit "Vis mig dit køleskab" hjemme hos os. Hvis man gemmer sine rester hver dag, kan man om ikke andet altid lave et lækkert tapas-bord med små lune retter af resterne. Som regel er de måltider blandt ugens bedste!

 

*

Peberfrugter med fyld af

chilli con carne

Man kan fylde peberfrugter med lige, hvad man har lyst til!

Vi havde en rest chilli con carne og ris tilbage fra dagen før. Det blev til fyld i de lækre, saftige peberfrugter, jeg køber i vejboden.

Skær top og bund af peberfrugterne. Der skal helst ikke gå hul på bunden, så indholdet siver ud, de skal bare kunne stå op i et fad. Det lykkedes med den ene - den anden blev lappet med lidt staniol. Toppen bruger jeg til at lægge ovenpå igen, mens de bager.

Der var lige tilpas med fyld, når jeg rørte kødet sammen med resten af de kogte, vilde ris. Jeg spicede det op med lidt citronsaft, en skive finthakket fetaost, bredbladet persille og lidt ekstra chilli.

De fyldte peberfrugter fik et spray olivenolie med hvidløg - og så i ovnen på 180 grader i 30 minutter.

Dertil serverede jeg en kikærtesalat lavet på sorte kikærter. De er flotte, smagen er meget tæt på de lyse. I salaten var der desuden babyspinat, bredbladet persille, forårsløg, tomater samt grønne asparges og gulerødder, der var til overs fra dagen før. 

Til det hele en dip af creme fraiche med krydderier, hvidløg og citronsaft.

Vi havde lidt rester af chilli con carne. Det smagte godt i peberfrugterne. Salaten blev også toppet op med grøntsagsrester fra dagen før.

*

Spis rester

Hjemme hos os spiser vi op. Ikke til hvert måltid - man skal aldrig spise mere, end man har lyst til! Men vi gemmer altid middagsrester, der ikke har været på tallerkenen, og de bliver spist op.

Jeg har gjort en dyd ud af at lave lækker mad ud af resterne. Så meget at reste-middagene tit bliver endnu bedre end førstedags måltidet.

Det handler ikke kun om at spare. Køb hellere en dyr, økologisk kylling, der har gået frit og pil skroget - så er der mad til flere dage.

Hos os er det med at spise rester opstået, fordi min mand tit arbejder om aftenen, og så giver det god mening, at vi laver lidt store portioner aftensmad og gemmer noget til den, der spiser alene dagen efter - som oftest mig. 

I øvrigt bor 1,6 millioner danskere alene, så vi er jo en del, der godt kan have brug for at lave mad til et par dage ad gangen...

En mikrobølgeovn er helt uundværlig. Vi varmer stort set alle rester op i den. Det smager lige så godt og sparer det fedt, man bruger på at varme mad op på en pande.

Følg med og få ideer til lækre reste-middage her på siden.

*

Blomstret omelet

Det er nemt at lave en hurtig omelet, og fyldet kan fint være rester fra middagen dagen før.

Jeg havde lidt grillet butternut squash og nogle ærter, som jeg vendte på panden i lidt olivenolie ved høj varme sammen med lidt snittet porre.

Ovenpå det hældte jeg tre sammenpiskede æg (til 1 person) og skruede ned på lav varme efter et minuts tid. Jeg tilføjede tomatskiver og kogt skinke, og lod det stå i en 10 minutters tid.

Det blev pyntet med blade af babyspinat og tallerkensmækker-blade med blomst. Den har nemlig næsten kvalt mine purløg, så nu må den spises i stedet for. Det er den i øvrigt også god til. Både blade og blomster smager nærmest som karse.

Omeletten skal have lov at stå længe på svag varme, til den ikke er våd mere.

*

Pasta med rester af kylling

 

Vi havde et pænt, stort stykke bryst tilbage af gårsdagens kylling. Det blev brugt i en pasta ret med masser af friske grøntsager.

Snit porre, hvidløg, gulerødder, squash, Kejsergade, friske grønne asparges, og masser af små, lækre cherrytomater.

Svits først hvidløg og porre i olivenolie tilsæt lidt karry og chillipulver, dernæst gulerødderne, kejserhatte og squash og lad det simre et par minutter. 

Tilsæt de snittede, grønne asparges og kylling kødet skåret i tern. 

Til sidst de halverede cherrytomater, salt og timian. Lad det simre et par minutter.

Server pasta saucen på soya pasta og riv frisk parmesan over. 

*

 

Lakse-pasta af rester

Der var et pænt stykke stegt laks på ca. 75 gram til overs fra i går. Det blev til dejlig lakse-pasta til én person dagen efter - sådan:

Snit 1 lille fed hvidløg og en stump porre. Svits det i olivenolie i en dyb pande. 

Skær 2 friske, grønne asparges i tern og svits dem med.

Tilsæt 6 kugler frosset spinat (eller frisk hvis du har).

Tilsæt det findelte laksestykke. Pres citronsaft over og tilsæt lidt salt.

Rund af med 1/2 dl fløde.

Serveres på 50 g. kogt soyapasta. Riv frisk parmesanost over.

Min yndlings pasta sauce er lavet på lakse-rester...

*

Lamme-rester

Restemiddag med lammeculotte.

I går var jeg alene hjemme. Vi havde fået bøf med grøntsager aftenen før og lavet ekstra meget tilbehør. Så jeg tøede noget stegt lammeculotte op og varmede det i mikroen sammen med grøntsagerne. Sundt, nemt, lækkert.

Tip: Den del af det optøede kød, der ikke var skåret i skiver, var mest saftigt og lækkert.

 

*

Kylling til 3 dage

Kylling dag 1: Steg den i ovnen, og bag rigeligt med grøntsager til. Pil skroget og gem kødet og de overskydende grøntsager i køleskab.

Kylling dag 2: Portionsanret kyllingestykker og grøntsager fra dagen før og varm det op i mikrobølgeovnen på fuld varme i ca 3 minutter. Server dip eller tzatziki til.

Kylling dag 3: Svits friske grøntsager, fx porre, gulerod og hvidløg i olie på en pande. Tilsæt de sidste rester kylling og krydr med salt og fx paprika eller chilli. Tilsæt en dåse kidneybønner og ca 1/2 dl tilberedt couscous pr person. Pluk lidt grønt over, fx bredbladet persille, inden servering. Smages evt til med lidt soya på tallerkenen. NB: Du gider sikkert ikke spise kyling i 3 dage i træk. Retten fra dag 3 kan ligeså godt laves på rester af kylling (eller andre rester af kød), der har været frosset ned.

*

Fisk kan også gemmes...

Rester med fisk: Stegt kulmule med grøntsager fra i går - varmet i mikroovnen.