Wok som du vil

Mit valg af råvarer til wok'en.

Den færdige wok-ret.

Madanmeldelse: Sidst vi var i byen, blev vi enige om at få os noget mad. Nogle i selskabet ville på Anarkist, hvor Umut har pop up restauranten Guldgrillen for tiden. Men ellers tak!

Jamen så går vi på China Wok House, sagde vores søde venner. De kender mig og ved, hvad jeg kan lide.

Jeg var skeptisk. Vi er tit gået forbi, og nede fra gaden ligner det enhver anden kedelig kinesisk restaurant med tunge plysmøbler, rød belysning og ensartede gryderetter med masser af fedtede ris og nudler til. Men vennerne hævdede, der var masser af sund mad deroppe. Så jeg lod det komme an på en prøve.

Jeg blev positivt overrasket: For ganske rigtigt: Hvis man holder sig til wok-maden, kan man selv sammesætte en stor tallerkenfuld lækre råvarer. Jeg valgte at holde mig til rejer, krabbekød og muslinger og dertil masser af forskellige grøntsager. Det rækker man til wok-kokken og vælger hvilken af de mange olier med forskellige smagsvarianter, han skal stege det i. Man kan også bede ham spare på olien, og han spørger høfligt, hvor hot maden skal være.

Som min ledsager sagde, så behøver man jo ikke spise hverken nudler eller klæge, hvide ris til. Så det undlod jeg - og blev rigeligt mæt af den portion, jeg fik retur fra kokken et par minutter efter.

Man kan fylde tallerkenen op og spise så mange portioner, man orker. Jeg fik rigeligt i den ene portion, I ser på billedet. Og det var lækkert og velsmagende.

De andre smagte også på wokretter med kød, der så magert og pænt ud.

Der var også en anden buffet med færdiglavede gryderetter, forårsruller og dybstegte kødstykker med masser af panering på. Fred være med det. Men lad være med at spise ret meget af det.

Vi fik serveret en klar, kinesisk kyllingesuppe til forret. Og i stedet for den fri isbar, valgte vi en Irish Coffee til dessert. Det hele fik man for 145 kr pr. næse. Det er ok. Der kunne jeg godt finde på at spise wokmad igen en anden dag.

Og så vil jeg helt sikkert adoptere konceptet med at stege masser af grøntsager - og så undlade ris. Det er lige mig ;-)

Sund mad i IKEA!

Pokesalat i IKEA - ikke så ringe endda ;-)

IKEAs annonce for salaten.

YES! Nu har også IKEA forstået, at vi er nogle, der ikke gider spise hvad som helst!

I efterårsferien fik jeg tid til at prøvesmage deres nye pokesalat, og den er GK, som vi siger på fynsk. (Det betyder Go'Kendt :-)

Jeg kom ved 19 tiden, så der var udsolgt af brød. Det kan jeg sådan set kun billige, for alle - selv IKEA - skal jo prøve på at undgå madspild. Og jeg blev faktisk mæt nok af den ene portion salat, I ser på billedet her - uden brød til - for 45 kr.

Det eneste jeg ikke var så begejstret for, var de syltede løg. Jeg synes ikke, de passer så godt ind. Grøntsagsbollerne var ok, ikke det mest interessante på tallerkenen, men de gør, at man bliver mæt. Et par blade af den grønne salat havde lidt brune kanter, da det jo var lige før lukketid. Men bortset fra det: Thumbs up for, at man kan få en god og mættende salat i IKEA.

Der var også et par andre nye ting på menuen: Både deres laksesalat (se nederst herunder), den ovnbagte laksefilet og deres grøntsagswrap vil jeg gerne vende tilbage til.

Herligt at man kan få andet end de evindelige kjötbullar! Nu gider jeg godt tage i IKEA ved spisetid :-)

Og: NEJ, det her er IKKE skjult reklame. Jeg har indtil videre hverken annoncører eller sponsorer. Det gør mig fri til at anmelde sådan noget som det her - og skrive lige hvad jeg mener om det ;-)

Tilføjelse: Nå, jeg var i IKEA igen i aften og tog forventningsfuldt en laksesalat over på min bakke. Og satte den derpå tilbage igen. For dér midt på tallerkenen var ikke bare lidt men en stor portion ristede løg af den slags, der hører hjemme på en gammeldags hotdog! Fy føj da! Hvad mon de tænker på?

Grøntsagswrap'en var udsolgt, så jeg endte med en Pokesalat igen...

Superlækkert smørrebrød

To fantastisk lækre stykker smørrebrød!

Madanmeldelse: På cafe Konrads i Overgade i Odense kan man få smørrebrød, der er både sundt, lækkert og billigt. Jeg var der til et frokostmøde og valgte et stykke med avocado og et med æg og rejer.

De er lavet på tykke skiver af godt, groft rugbrød, så jeg blev meget mæt. Og de koster kun 42 kr. stykket!

Hvis jeg havde været på stram kur, havde jeg skubbet mayonnaisen af ægget og pestoen af avocadoen. Men da jeg kun er på 'vedligehold', spiste jeg dem, som de er, og de var rigtig gode!

Endnu et eksempel på, at det ikke behøver være hverken kedeligt eller dyrt at vælge det sunde på spisekortet!

Ud og spise!

Det er sommer, og vi skal på ferie og spise mere på restaurant, end vi plejer.

Rigtig mange af os tager på af det. Men man behøver jo ikke vælge pommes frites med bernaise hver gang, vel?

Jeg tager udfordringen op og poster her på siden, hvad jeg finder af lækre og sunde retter på restauranter i løbet af sommeren. De er der jo! Det handler bare om at vælge det sunde.

Skaldyrssalat

Det behøver bestemt ikke være fedende at gå ud og spise. Se lige her hvad jeg fik på Bistro Cassandre i Odense: En super lækker skaldyrssalat - endda for kun 59,50, fordi de kører halv pris i hele 2019!

To små retter

Færøsk laks med sommerspinat, radiser, mormordressing & granité på syltede agurker.

Forleden da vi var på restaurant Kok & Vin i Odense, valgte jeg to små retter (se billedteksterne og/eller linket her) i stedet for en forret og en hovedret. Det var både billigere og bedre for mig end den lidt fede hovedret, min boerdherre fik: Meunieurestegt rødtunge med svampe og stuvede, hvide kartofler.

Førhen har jeg været lidt nervøs for ikke at blive mæt af to forretter. Men glem det! Det var lige tilpas.

I øvrigt lækker mad af gode råvarer på Kok & Vin!

Kammuslinger med iberisk chorizo, padrones, citron & aioli.

Råvarerne sydpå er både smukke og fantastiske! Det er tilberedningen, der tit gør maden for fed.

Brød på ferien

På min ferie til Grækenland her i sommer havde jeg en pakke stenalderbrød i skiver med. Det reddede mig på mange måder. Dels holder det maven i orden og blodsukkeret stabilt, og dels gør det det meget lettere at undgå at spise sig mæt i det hvide brød, der serveres til næsten alt i Sydeuropa.

Jeg boede på hotel og kunne opbevare det i køleskab. På den måde kan det godt holde sig i op til en uge.

Jeg bager det efter opskriften på de poser, man kan købe. Det er super nemt, det mætter omtrent dobbelt så godt som rugbrød, og det smager rigtig godt - også uden pålæg.

Jeg bekender mig ikke til nogen bestemt kur, men jeg er inspireret af både paleo, lchf, keto kuren m.fl. Læs fx mere om stenalderkost på linket her.

Ud over stenalderbrød havde jeg også en pakke dejlig groft gourmet knækbrød med.

Byens bedste sild

Der var en fødselsdag, der skulle fejres med en frokost ude i byen. På restaurant HOS i Odense har de toppen af poppen indenfor delikat smørrebrød. Jeg valgte en lækker marineret sild og et stykke med laks derefter. Og undgik dermed både den panerede fiskefilet og den fede hønsesalat ;-)

Silden er også fed, og brødet er smurt med lidt fedt. Men hvis man nøjes med 2 stykker smørrebrød, kan man tillade sig lidt mere. Og så indeholder de fede fisk jo en masse af de gode fedtsyrer, kroppen har brug for.

I lufthavnen

Der var lidt ventetid i lufthavnen i Kastrup. På O´Learys - et traditionelt burgersted - fandt jeg denne lækre salat med kylling, melon og gedeost. Det rene guf!

Græsk morgenmad

På min ferie i Grækenland lykkedes det at styre udenom de enorme mængder kage på morgenbuffeten. De kogte æg var kolde, så det blev til spejlæg og en bagt ostegratineret tomat. Der var endda også noget groft brød med lidt tyngde!