Kyllinge overlår på grillen

Kyllinge overlår er meget velegenede til at grille.

Jeg er helt vild med kylling - især grillet. Hidtil har jeg ikke helt kunnet overskue at grille en hel kylling til to personer.

Men da en gammel ven lagde et opslag på Facebook om flækket kylling på grill, blev jeg inspieret til at forsøge mig i lidt mindre skala.

Jeg købte en pakke overlår i stedet, og resultatet blev rigitg godt. Vi penslede stykkerne med lidt olivenolie og dryssede med salt, peber og timian. Og så på grillen i 30 min. Først på skindsiden, og midtvejs blev de vendt om.

Det meste af tilbehøret kom denne gang på et fad på grillen, som har låg. Så behøver vi ikke tænde ovnen også. Vi har en Weber gasgrill, hvor man kan indstille temperaturen - her var den på 160-170 grader.

Sød kartoffel, gulerod, porre og pastinak fik lige så lang tid som kyllingestykkerne, tomaten, marksvampene og timiandusken kom på det sidste kvarter.

Majsen, som grilles i sin egen frakke, skiverne af rød peber og de halverede citroner kom direkte på grillen det sidste kvarter.

Bonusinfo: Pastinakken var lidt rynket og blød, men smid den ikke væk, den bliver rigtig god på grillen alligevel. Citronerne bliver meget lette at prese saft ud af! Og porrerne - bliver lyserøde på grilen!! En kvist frisk timian bliver lige til at drysse ud over maden, når den har været en tur på grillen.

Jeg serverede det hele med en skefuld hjemmelavet tzatziki.

Tilbehøret til kyllingestykkerne kommer også en tur på grillen.

*

Pasta med kylling - for hele familien

Denne sunde og lækre pastaret er nem at lave, så den kan bruges af både dig, der er på kur og resten af familien.

1. Snit 1/2 porre og 1 fed hvidløg fint og svits det i 2 spsk. olivenolie i en dyb pande. Hvis du ikke er på kur, kan du - for smagens skyld - evt. brune i fedtet fra ca 50 g bacon i tern i stedet.

2. Snit en rød peber, 6 svampe, 6 tomater og 6 asparges og tilsæt det sammen med krydderier.

3. Tilsæt 300 g kyllingfilet skåret i tern ca 2 x 2 cm og lad det hele simre 5 minutter. Hvis du er på kur, så tag en portion fra til dig selv nu.

4. Til resten af familien: Tilsæt lidt piskefløde - max 1/2 dl - og kog det med et par minutter.

5. Imens har du kogt soyapasta til dig selv og almindelig pasta til de andre.

6. Serveres med friskrevet parmesanost.

TIP: Retten kan laves vegetarisk på samme måde - bare uden kylling. Eller med fisk i stedet for kylling. Grøntsagerne kan du også variere alt efter årstiden, og hvad der er i dit køleskab.

Soyapasta er sagen

Glutenfri soyapasta er på mange måder et bedre og sundere produkt end almindelig durumpasta: Det indeholder fx kun 10 % kulkydrater mod ca 70 % i durumpasta. Og 45 % protein frem for 14 % i almindelig pasta.

Det betyder, at det både mætter og nærer bedre. Det er lidt dyrere, men til gengæld skal der kun 50 gram til at mætte pr. person, hvor der skal 75 gram til af almindelig pasta.

Med et godt rivejern til ost kan man rive parmesan meget fint, så man bruger bruger mindre men opnår samme smag.