Klassiker nr. 1:

Sprødstegt kylling

Den vinklede rist her er som skabt til en kylling.

Vi går amok i grøntsags tilbehør, så der skal to fade til.

Ovnstegt kylling er en klassiker - og min absolutte hofret!

Helstegt kylling er bare det bedste. Og det er så super nemt! Det er en af de retter, min kære mand egentlig har patent på hjemme hos os, men sidst kiggede jeg ham lidt over skulderen. For når han laver den, bliver skindet altid sprødt og lækkert. Og det er helt ok, de få gram knasende skind, du spiser af en friskstegt kylling, gør dig ikke fed, hvis du ellers spiser fornuftigt.

Sådan gør du:

Pil posen med indmad ud af den rå kylling, skyl den med koldt vand udvendig og indvendig. Tør den udvendig med et rent viskestykke eller dup den tør med køkkenrulle, og læg den på en rist over et lille ovnfast fad. Hæld 1/2 liter hønsebouillon i fadet, giv kyllingen et spray olivenolie eller smørspray, og drys kyllingen med rigeligt med salt (det gør den sprød) samt lidt peber og herbes de provence, og sæt den i en 200 grader varm ovn i en time.

Coop giver også nogle gode tip til, hvordan man får skindet sprødt på linket her.

Rens de grøntsager, du vil have til, og læg dem i et fad. Sød kartoffel, butternut squash, gulerødder, rosenkål og almindelige kartofler kommer i ovnen på en rille under kyllingen de sidste 35 minutter. Portobellosvampen og tomaterne kommer ind det sidste kvarter. Grøntsagerne får også lidt smørspray og nogle af dem lidt krydderi - efter kokkens humør.

Min mand bruger bouillonen under kyllingen til at lave sovs af. Han sier det op i en gryde, tilsætter lidt fløde og giver den et opkog. Jævner til sidst med Maizena, hvis det er nødvendigt og smager den til.

Han får sovsen i fred for mig. Jeg vil hellere have retten med en skefuld dip som vist på billedet.

Vi har altid mad til to personer i mindst to dage af en hel kylling. Pil skroget, når I har spist, og det er afkølet. Det skind der ikke er sprødt, smider jeg ud. Resterne af kylling kan bruges i et hav af lækre retter. De kan også fryses ned, så intet går til spilde.

MIn tallerken - min mand får kartofler og sovs ;-) Jeg spiser helst lår og vinger den første dag, mens skindet er lækkert, og gemmer brystet til de følgende dage.

*

Juleand 

- der ikke feder

And er jo bare en kylling med mørkt kød. Det feder ikke.

Rødbede, svampe og squash som tilbehør...

Julen haler ind på os. Hvordan kommer vi godt igennem al den fede julemad med andesteg osv?

Det er ikke så svært. And er jo egentlig bare en stor kylling med lidt mørkere kød. Det er måden du tilbereder den på, der afgør, om den bliver fed eller ej. Fx kan du skære en god del af fedtet fra inden stegning. Så er det pist væk - også fra din mave! Eller du kan lade være med at hælde alt det fedt, der drypper af ved stegning i sovsen. Andekødet i sig selv feder jo overhovedet ikke!

Anden: Jeg langtidsstegte denne her and på 3 kilo i ca. 4  timer ved 130 grader i varmluftovn på en rist over en lille bradepande med bouillon i til Mortens aften, og den blev god. Men til jul vil jeg hellere stege den i en stegeso og efterbrune den under grillen i ovnen. På den måde bevarer man nemlig væde og fugt i det kød, der sidder yderst. Når den langtidssteger uden indpakning, som jeg gjorde, er det kun det kød, der sidder inderst inde ved skroget, der bliver rigtig saftigt.

Jeg fyldte den med kvarte, syrlige æbler og svesker samt salt & peber. Enkelt og godt.

Andesovs: Indmaden brunede vi med salt og peber i olie & smør i en gryde ved siden af med pastinak, løg, gulerødder og krydderurter og lod det simre i 1 dl rødvin og vand under låg, så det var dækket i en times tid.

Dernæst lod vi det koge ind uden låg, siede væden fra og jævnede væden, der bliver til sovsen med maizena, lidt fløde og et stænk kulør. På den måde får du en andesovs, der ikke kan stå selv af fedt, men som smager himmelsk.

Tilbehør: Nogle i selskabet vil jo have kogte og/eller brunede kartofler, så det får de. Men jeg vil hellere have lækre, bagte grøntsager. Til anden lavede jeg halverede, bagte raja-kartofler med rød skræl (de smager af mere), rødbeder, squash og svampe.

Desuden en dejlig rød spidskålssalat og rødbedetzatziki - se opskriften under 'Grønt'.

 

Anden fyldes med gode grøntsager og svesker.

Indmaden brunes og koger ind i en gryde med rodfrugter og krydderurter.

And er jo egentlig bare en stor kylling..

Andesteg med raja, squash, svampe, rødkålssalat og rødbedetzatiki.

*

Lynstegt Classic

med kylling & grøntsager

Kylling og grøntsager stegt i wok er både sundt, nemt og lækkert.

Det er noget af det letteste at lave en lynstegt gang kylling med grøntsager. Denne portion passer til 4 personer eller 2 personer i 2 dage.

1. Brun et par skefulde madras karry og mango karry i lidt olivenolie i bunden af en stor jerngryde.

2. Tilsæt ca. 500 gram kyllingebryst eller kyllingefilet i tern og brun det et par minutter.

3. Tilsæt 3 fintsnittede gulerødder, 1 snittet porre og 1 fed finthakket hvidløg og lad det brune med et minuts tid.

4. Tilsæt 1/2 snittet squash og 1 peberfrugt i tern og lad det simre med et par minutter.

5. Smag til med salt, peber og lidt chilli.

6. Tag halvdelen op i en skål til dig, som er på kur eller vil holde vægten.

7. Tilsæt 1/2 dåse kokosmælk til dem i familien, der gerne vil have lidt federe mad, og lad det koge med et minuts tid.

8. Server retten med en god blanding kogte, vilde ris. Smag til med soya. Pynt evt. med lidt grønt eller peanuts/nødder.

Retten kan varieres på uendeligt mange måder:

Vi bruger mest kyllingekød, fordi vi synes, det bliver mest saftigt. Men du kan også bruge fx kalkun, oksekød i tynde strimler eller svinekød i tern. Jo mindre tern kødet er snittet i, jo kortere bliver stegetiden.

Det er kun fantasien, der sætter grænser for, hvilke grøntsager du bruger. Det du ser herover er en grundopskrift på en 'Lynstegt classic'. Jeg kan anbefale også at bruge fintsnittet kål, bønnespirer, pastinak/persillerod i retten. Tilsæt evt. også en håndfuld frosne ærter/edamamebønner i retten det sidste minut.

 Resterne: Kan gemmes til dagen efter eller fryses ned.

Du bestemmer selv, hvad der skal i, og hvor stærkt det skal være.

*

Kyllinge overlår på grillen

Kyllinge overlår er meget velegenede til at grille.

Jeg er helt vild med kylling - især grillet. Hidtil har jeg ikke helt kunnet overskue at grille en hel kylling til to personer.

Men da en gammel ven lagde et opslag på Facebook om flækket kylling på grill, blev jeg inspieret til at forsøge mig i lidt mindre skala.

Jeg købte en pakke overlår i stedet, og resultatet blev rigitg godt. Vi penslede stykkerne med lidt olivenolie og dryssede med salt, peber og timian. Og så på grillen i 30 min. Først på skindsiden, og midtvejs blev de vendt om.

Det meste af tilbehøret kom denne gang på et fad på grillen, som har låg. Så behøver vi ikke tænde ovnen også. Vi har en Weber gasgrill, hvor man kan indstille temperaturen - her var den på 160-170 grader.

Sød kartoffel, gulerod, porre og pastinak fik lige så lang tid som kyllingestykkerne, tomaten, marksvampene og timiandusken kom på det sidste kvarter.

Majsen, som grilles i sin egen frakke, skiverne af rød peber og de halverede citroner kom direkte på grillen det sidste kvarter.

Bonusinfo: Pastinakken var lidt rynket og blød, men smid den ikke væk, den bliver rigtig god på grillen alligevel. Citronerne bliver meget lette at prese saft ud af! Og porrerne - bliver lyserøde på grilen!! En kvist frisk timian bliver lige til at drysse ud over maden, når den har været en tur på grillen.

Jeg serverede det hele med en skefuld hjemmelavet tzatziki.

Tilbehøret til kyllingestykkerne kommer også en tur på grillen.

*

Pasta med kylling - for hele familien

Denne sunde og lækre pastaret er nem at lave, så den kan bruges af både dig, der er på kur og resten af familien.

1. Snit 1/2 porre og 1 fed hvidløg fint og svits det i 2 spsk. olivenolie i en dyb pande. Hvis du ikke er på kur, kan du - for smagens skyld - evt. brune i fedtet fra ca 50 g bacon i tern i stedet.

2. Snit en rød peber, 6 svampe, 6 tomater og 6 asparges og tilsæt det sammen med krydderier.

3. Tilsæt 300 g kyllingfilet skåret i tern ca 2 x 2 cm og lad det hele simre 5 minutter. Hvis du er på kur, så tag en portion fra til dig selv nu.

4. Til resten af familien: Tilsæt lidt piskefløde - max 1/2 dl - og kog det med et par minutter.

5. Imens har du kogt soyapasta til dig selv og almindelig pasta til de andre.

6. Serveres med friskrevet parmesanost.

TIP: Retten kan laves vegetarisk på samme måde - bare uden kylling. Eller med fisk i stedet for kylling. Grøntsagerne kan du også variere alt efter årstiden, og hvad der er i dit køleskab.

Soyapasta er sagen

Glutenfri soyapasta er på mange måder et bedre og sundere produkt end almindelig durumpasta: Det indeholder fx kun 10 % kulhydrater mod ca 70 % i durumpasta. Og 45 % protein frem for 14 % i almindelig pasta.

Det betyder, at det både mætter og nærer bedre. Det er lidt dyrere, men til gengæld skal der kun 50 gram til at mætte pr. person, hvor der skal 75 gram til af almindelig pasta.

Med et godt rivejern til ost kan man rive parmesan meget fint, så man bruger mindre men opnår samme smag.