Rispapirs ruller med rejer

Så bliver det vist ikke sundere!

Kolde forårsruller af rispapir med fyld af rejer og rå grøntsager er både super lækre og meget lette at lave.

Snit først det fyld, du gerne vil have i.

Jeg valgte blade af babyspinat, majs, avocado i skiver (giv dem lidt citronsaft, så de ikke bliver brune) samt stave af agurk, gulerod og rød peber.

Desuden rejer - disse var koldtvandsrejer - og mynte plukket i haven.

For at samle rullen lidt, havde jeg tilberedt og afkølet en lille portion couscous. Jeg brugte ca 2 teskefulde af det i hver rulle.

Til at give smag, gav jeg fyldet lidt citronsaft, et par klatter hvidløgspure og et stænk soya.

Rispapirs pandekagerne er stive som husblas, når man køber dem, og de indeholder stort set ingen kalorier. Man opbløder dem i lidt håndvarmt vand på en stor tallerken i 15-20 sekunder. Når den er blød, flytter man den over på sin egen tallerken og lægger fyldet på og ruller sammen.

Jeg gav dem et drys chiafrø til pynt. Voila!

Rispapirs pandekagen er så tynd, at man næsten ikke kan se den under fyldet her.

*

Wraps til madkurven

Det er super nemt at lave lækre wraps. Og de er lidt lettere at håndtere ved stranden eller på skovturen end madder.

Jeg lavede disse her af grove hvedetortillas, der kun indholder 47 gram kulhydrat pr 100 gram, mens de hvide hvedetortillas er oppe på 60-70.

Sådan gør du:

Smør evt. pandekagen med lidt dip, mayo eller friskost.

Læg skiver af røget laks på den øverste halvdel.

Læg tynde skiver avocado ovenpå - dryps evt. med lidt citron.

Læg en stribe ærter eller andet i midten.

Fordel en håndfuld rucola eller spinatblade på den nederste del af pandekagen.

Rul den stramt sammen fra oven og ned, så salaten bliver yderste lag.

Skær den midt over, så man kan se indholdet.

Pak den ind. Velbekomme!

Du kan lave wraps med lige det, du bedst kan lide. Det må bare ikke være for vådt.

*

Sommersalat med strandkål

Det er om sommeren, strandkålen kan hentes ved de danske kyster. Den ligner almindelig kål og er ifølge Fødevarestyrelsen ikke så let at forveksle med giftige planter. Se på linket her.

Jeg plukkede 4 mellemstore blade inde midt i planten, da de yderste var meget tykke og træge.

Kålbladene skal behandles ligesom blade af grønkål: Man skærer stokken af bladet fri og snitter kålbladet fint.

Jeg serverede den med en dressing rørt af 9 % creme fraiche, citronsaft, lidt honning, dijonsennep og et drys salt.

Smagen var fin, men for nemheds skyld valgte jeg at blande strandkålssalaten i den hjemmelavede sommer 'coleslaw', jeg havde lavet til min mand, som var lidt skeptisk overfor strandkålen.

Sommer kålsalaten bestod af spidskål, gulerødder og græskarkerner med samme dressing. Dejlig blanding!

Strandkål er også velegnet til stuvning. Men det vil jeg ikke anbefale, hvis man skal tabe sig...

Øverts rens strandkålssalat, nederst blandet i sommer coleslaw.

*

Tzatziki

Hurra! Nu kan man få græsk yoghurt i mindre portioner end 1 liter. Det giver bedre mad-økonomi for 2-personers husstande som vores. Tzatziki er nemlig et must i køleskabet i grillsæsonen, og den hjemmelavede er jo fri for konserveringsmidler og andre tilsætningsstoffer.

Hvis du er på kur, så brug yoghurten med 2% fedt og undlad olien. Eller tag kun én teskefuld af den fede tzatziki lavet på 10%' yoghurt & olie.

Sådan gør du:

Riv 1/2 agurk og sæt den til afdrypning i en si.

Rør 400 g. græsk yoghurt op med 2 fed presset hvidløg, 1/2 tsk salt, 2 skefulde olivenolie og et squeeze citron.

Pres lidt mere saft ud af agurken og rør den i.

Den hjemmelavede tzatziki kan holde sig i mindst en uge i køleskab.

Tzatziki tip: Efter første servering kan den hjemmelavede tzatziki lige være i den beholder, du købte yoghurten i.

Den billige hvidløgspresser fra IKEA er super god, både fordi den fungerer godt, og fordi den kan åbnes helt og derfor er den nem at gøre ren.

*

Kikærtesalaten mætter og kan holde sig flere dage i køleskab.

Kikærtesalat

Brug en dåse kikærter eller udblød, kog og afkøl en portion tørrede.

Bland dem med bredbladet persille og/ eller friske spinatblade snittede forårsløg, snittede asparges og soltørrede tomater.

Hæld det over med en dresding af 2 spsk. olivenolie, 1 spsk. æbleeddike, i spsk. flydende honning, 1 tsk. sennep og lidt salt.

*

En lillebitte skål giver mulighed for en lillebitte dessert. Fx friske hindbær på sukkerfri skyr med vanille.