Bagte pærer

til dessert

 

Bagte pærer behøver ikke være en meget sød dessert.

Pæretræernes grene er ved at knække under tyngden af modne pærer i år. Vi bliver nødt til at finde på nye måder at spise dem på!

Selvom jeg ikke er meget for desserter, har jeg alligevel fundet på at lave denne ikke-søde dessert med de skønne pærer:

Halver to modne pærer og læg dem i et lille ovnfast fad. Sprøjt fadet og pærerne med lidt smørspray.

Læg skiver af gedeost fra en gedeostrulle ovenpå sammen med en kvist frisk rosmarin og bag pærerne i 35 minutter ved 200 grader.

Server de bagte pærer med lidt flydende, økologisk lynghonning, et drys hakkede hasselnødder og en klat creme fraiche. Drys de bagte rosmarinstykker hen over.

Pærer bagt med gedeost og rosmarin.

*

Mango Salsa

Mango salsa er et frisk pust på tallerkenen. Du kan lave den mild eller stærk, som du synes. Denne her blev HOT - måske fordi jeg syntes, den røde chilli var lidt slatten, så jeg tilføjede den friske gule også :-0

Sådan gør du:

Skræl og snit en stor, moden mango i tern.

Tilsæt 1 lille finthakket chillipeber, et lille snittet rødløg, frisk koriander og lidt limesaft.

Jeg tilføjede en kopfuld kogt perlebyg fra dagen før for at gøre salsaen lidt mere mættende.

Serveres som salat eller ekstra tilbehør.

Tip: Brug engangshandsker, når du sniter chilli. Jeg kunne ikke røre mine øjne eller øjenomgivelser i op til 24 timer efter, uden det begyndte at svie meget - selvom jeg skurede fingerspidser og negle grundigt flere gange!

Denne dressing passer godt til det, du serverer sammen med salsaen:

1 skefuld tahin, 1 skefuld soya, lidt ekstra chilli, et fed finthakket hvidløg og 1 skefuld limesaft piskes sammen med enten en skefuld olivenolie eller en skefuld creme fraiche eller skyr.

 

Du bestemmer selv, hvor stærk sin salsa skal være.

*

Havtorn

Havtorn er glødende, små vitaminbomber - ikke større end ribs.

Fra august og hele efteråret og vinteren kan man finde havtorn ved de danske kyster. De sidder og gløder orange på deres stikkende grene, og de strutter af vitaminer. Et enkelt lille bær indeholder faktisk ligeså meget c-vitamin som en hel appelsin! Derfor er det med at udnytte dem.

Umiddelbart kan de være lidt svært tilgængelige, fordi de gror på grene, der er fyldt med torne. De er heller ikke altid så lette at plukke af grenene. Jeg havde dog ingen problemer med at plukke en god håndfuld af grenene ved stranden sidst i august. Alternativt kan man klippe en hel gren af og lægge den i fryseren. Når man tager den ud igen, kan man let ryste bærrene af.

Bærrene er lidt beske, indtil de har været en tur i fryseren eller har fået lidt frost. Derefter smager de syrligt og skønt som en mellemting mellem appelsin, citron og solbær. De er meget velegnede til at give maden den samme syrlighed som citroner. Og det sidste nye er jo, at citronerne ikke er så politisk korrkte mere, fordi de skal transporteres herop fra Sydeuropa.

Jeg skyllede de 50 gram bær og frøs dem i en lille boks. Nu tør jeg 5-6 bær op ad gangen og bruger dem som syrligt krydderi på min mad. Især på sød kartoffel giver de et fantastisk pift.

Når jeg får hentet nogle flere bær, vil jeg prøve at lave havtornsaft og -pure efter opskriften på linket her. Den er helt uden tilsat sukker. 

Du kan også læse mere om havtorn på linket her.

Havtorn giver en vidunderlig syrlighed til maden.

*

Brombær

Brombær er meget velegnede til at sylte. I år har jeg forsøgt mig med en sukkerfri variant.

Brombærrene modnes sidst i august, og nogle år kan man plukke dem helt hen i oktober. Jeg har bekæmpet det vilde brombærkrat, der var ved at æde sig ind på resten af vores have med hård hånd - men jeg kom jeg til at savne bærrene!

I år er den busk af brombær uden torne, jeg har plantet i stedet, begyndt at give masser bær. Den type er ikke helt så invasiv som de vilde med torne. Men jeg kan ikke få nok, så jeg plukker også en del i skove og vejkanter, jeg kommer forbi. De smager vidunderligt og er fyldt med virtaminer.

I år bruger jeg jeg dem, jeg plukker i haven på min morgenmad. Det passer med, at busken giver en lillehåndfuld om dagen. 

Da jeg kom hjem med 400 gram vilde brombær i en pose fra en cykeltur på Langeland forleden, prøvede jeg at koge halvdelen af dem med Hermesetas sødemiddel i pulverform i ca. 5 minutter ved svag varme. Pulveret er ultra let, 20 gram fyldte ligeså meget som 200 gram bær, så det brugte jeg. Og det kom der en ret god, sukkerfri marmelade ud af.

Jeg blender altid mit syltetøj, det gør det lidt mere sammenhængende.

Den anden halvdel af bærrene kogte jeg med syltesukker til min mand, som gerne vil have sukker. Det er super nemt og giver altid et godt resultat.

Pluk kun de bløde, sorte bær - og lad de røde sidde. De er modne nogle dage efter.

*

Dette er en ny underside.

Her kommer der meget mere om alle de lækre grøntsager, frugter og bær :-)