Fedt nok

Fedtstof er mange ting - disse er nogle af mine favoritter.

Ind imellem er der nogen, der synes, jeg er fedtforskrækket. Det synes jeg nu ikke. Jeg tilstræber bare, at fedtprocenten i den mad, jeg laver og spiser, ikke sniger sig op på de cirka 30, der er almindeligt i dansk normalkost. For så kan man spare nok så meget på kulhydraterne – så feder maden alligevel.

Det er til gengæld meget vigtigt, at man spiser det rigtige fedt:

De umættede fedtsyrer man får gennem fede grøntsager som nødder, oliven og avocado samt fed fisk som fx sild og makrel er super sunde og bør ikke undgås.

De mættede fedtsyrer, der er i animalsk fedt som fx smør, fløde og i fedt på kød, skal man spare på. De er gode og nødvendige i små mængder i madlavningen, men man skal ikke spise for meget af dem. Det sætter sig nemlig omkring de indre organer og giver livsstilssygdomme.

Hjernen bruger fedt, og det gør hele kroppen også. Men det skal ikke være for meget, og det skal helst være overvejende af den sunde slags, man finder naturligt i fede fisk og grøntsager.

Du kan læse mere om fedtstofer på linket her.

*

Hvilken kylling

skal man vælge?

Jeg har nævnt det før, men det er altså vigtigt: Køb en ordentlig, økologisk velfærdskylling med alle de dyrelelfærdshjerter og nøglehulsmærker, du kan finde. Den er dyrere, ja, men den giver til gengæld en meget bedre smag i munden - og en renere samvittighed!

Herunder har jeg sakset et par artikler fra Politiken, de forklarer meget godt, hvad forskellen er på de mange forskellige slags kyllingekød, man finder i køledisken.

Her kan du læse om, hvorfor du skal købe velfærdskylling - hvis du tør...

Turbokyllingernes dage er talte - håber vi!

*

Hver anden er overvægtig

Her er en rigitg god artikel om slankekure - på godt og ondt...

Det er højsæson for slankekure. De allerfleste af og har taget på i julen, og NU skal der gøres noget ved det! 

Men hvis man ikke lægger sin livsstil permanent om, vil man uvægerligt få yoyo-vægt: Tabe sig - for bare at tage det hele på igen!

Læs denne artikel fra Jysk-Fynske medier med gode råd om slankekuren :-)

 

*

Ernæringsekspertens vigtigste råd:

Hold dig slank

 

Så kom der forskning på: Hver anden dansker ER overvægtig!

Undgå at blive tyk! Så enkelt lyder hovedbudskabet fra Danmarks førende forsker i kost og ernæring, Anne Tjønneland. I denne artikel fra Politiken fortæller hun blandt andet, at overvægt er medvirkende til hele 13 forskellige kræftformer. 

Selv undgår hun helst helst hvidt brød, kød og alkohol. 

Hun anslår, at op imod hver anden dansker er overvægtig.

Det er uhyggeligt, men sandt. Læs selv med!

*

Sandheden om sukker

Boganmeldelse:

Hvis du vil læse mere om, hvordan sukker påvirker din krop, er Anette Sams' bog, Sandheden om sukker, et godt bud. Hun er uddannet farmaceut og arbejdede i mange år som forsker for Novo Nordisk med at udvikle medicin til diabetikere.

Derfor ved hun mere end de fleste om, hvad det betyder for kroppen at have et stabilt blodsukker. Og også om, hvad der skal til, for at man har det eller ikke har det.

Hun beslutede at dele sin viden, da et familiemedlem med type 2 diabetes bad hende om et råd, og hun gav ham 'opskriften på at spise sig til et stabilt blodsukker på en uge' - hvorpå han straks fik det markant bedre. Han valgte at fortsætte med at spise efter hendes forskrifter, og efter tre måneder havde han tabt 8 kilo og havde ikke længere smerter i muskler og led - men havde fået masser af ny energi.

Anette Sams afprøvede nu sin egen kur - og kastede derpå håndklædet i ringen. Selvom hun ikke er diabetiker, fik hun det nemlig også meget bedre. Samtidig vidste hun bedre end nogen anden, hvordan forskningen i diabetes og overvægt er eksploderet. Man regner med, at 10 % af verdens befolkning har diabetes i 2025! 

Hun tog konsekvensen, sagde sit gode job op og gav sig til at udbrede kendskabet til, hvordan sukker påvirker vores krop på godt og ondt.

Det kan du læse detaljeret om i bogen, som er skrevet i et sprog, alle kan forstå. Hun giver en lang række tip og formidler en masse viden om, hvordan man selv knækker kurven og får et stabilt blodsukker.

Jeg er meget enig med hende i det meste, derfor blev jeg også meget glad over at finde en så teoretisk velfunderet bog om kemien bag en vigtig del af det, jeg skriver om her på bloggen.

Et af hendes hovedbudskaber er nemlig, at det betyder alt for ens velbefindende, hvordan og hvor meget sukker, man indtager.

Jeg fandt bogen på Telmores streamingtjeneste, Bookmate. Den kan også købes både på papir og som e-bog, blandt andet på Saxo.

Hun blogger også om det. Se på linket her.

God fornøjelse!

*

Hvorfor alle de grøntsager?

Der er mange gode grunde til at spise mange, grove grøntsager. En af dem er, at de arbejder så godt for dit helbred nede i maven.

Hvis du kan abstrahere fra, at der også står en del om afføring på den affotograferede side herunder - artiklen handler nemlig om, hvad der sker i vores tarme - så kommer forskeren her med en rigtig god og let forståelig forklaring på, hvorfor det er så sundt for kroppen at spise en masse grove grøntsager.

Artiklen er fra Samvirkes julinummer 2019. Du kan læse hele artiklen ved at følge linket her.

*