Jeg blander mig i debatten

Fyens Stiftstidende bragte mit debatindlæg om fedme den 14. august 2020.

*

Alkoholfri hverdag

Denne cider smager godt og er alkoholfri - men ikke sukkerfri...

11.08.20

Så sluttede ferien - for mit vedkommende 20. juli - og dermed også vanen med at drikke vin hver aften.

Det overraskende er, hvor let det er at lade være! Når først jeg har besluttet det, er det bare sådan.

Grunden til jeg stoppede, var ikke, at jeg tog på af det. Det gjorde jeg nemlig ikke. Underligt nok, for vin indeholder jo en del flere kalorier end vand. Men på mig virker vinen åbenbart sådan, at den øger min forbrænding. Lidt ligesom kaffe. Med det resultat at jeg måtte stå op og gå på toilettet midt om natten. Det bliver man træt af!

En klog læge sagde direkte til mig, at det ville stoppe, hvis jeg ikke drak alkohol hver dag. Det havde hun ret i. Nu sover jeg meget bedre.

De første uger holdt jeg mig helt alkoholfri, fordi jeg vurderede, at det nok var lettere. Lysten til vin hænger ligsom over fra dag til dag, så for de fleste er det lettest at droppe alkohol helt i en afvænningsperiode.

Men så var der nogle sociale arrangementer, hvor der blev serveret vin - og jeg fandt ud af, at jeg sagtens kan drikke lidt vin en lørdag aften og så sige nej tak igen om søndagen. For når jeg tænker på, hvor meget bedre jeg sover, og fornemmer, at jeg bliver klarere i hovedet, er det ikke svært.

Jeg forventer også, at jeg i løbet af et par måneder - ganske langsomt - taber et par kilo af ikke at drikke vin hver dag. Forudsat at jeg ikke bæller for mange andre sukkerholdige drikke, selvfølgelig.

Det er nemlig vigtigt at erstatte vinen med noget andet, du godt kan lide. For eksempel cider eller en god sodavand. Vælg light udgaven, hvis det er muligt. Eller sæt en grænse for, hvor mange glas du må drikke af det. 

Hvis du ligesom jeg nyder at få et glas kølig hvidvin, når du kommer hjem sidst på dagen, så hæld din cider eller ginger beer eller sodavand op i et pænt vinglas. Det øger nydelsen ;-)

PS: Engang kunne man købe en sukkerfri cider i Netto. Jeg kan ikke finde den mere. Hvis nogen finder ud af, hvor man kan få den, så fortæl det!

*

Det første år

HURRAAAA!!! Bloggen er fyldt 1 år 🤩

Den har haft over 17.000 besøg og er stadig helt fri og uafhængig af spons, reklame og interesser.

Det bekræfter mig i at fortsætte den gode, sunde linje med at vise almindelig mad, der er sund, let at lave og som smager super godt - uden at fede!

Da bloggen åbnede for et år siden, havde jeg lige tabt de 7 kilo, jeg gerne ville. Siden har det derfor - for mig selv - ligeså meget handlet om at holde vægten. Det er ligeså svært - eller let, når man følger bloggens anvisninger - som at tabe sig.

Derfor er de fleste af opskrifterne lavet, så der både er en variant, der hedder 'Hvis du er på kur' og en variant, der hedder 'Vedligehold'.

Herover viser jeg nogle af de største hits fra året der gik. Det er dem, I læsere har klikket på flest gange og givet mest respons på.

Mange af jer har meldt tilbage, at I har tabt jer, ved at følge bloggen. Det gør mig rigtig glad. Det er jo meningen med det hele :-D

TAK til alle jer, der har fulgt med og bakket op. Det har været sjovt - og jeg fortsætter!

Jeg har blandt andet planer om at lave en ugeplan, for det er der mange af jer, der efterspørger. Desuden arbejder jeg løbende på forbedringer, både af opskrifterne og på billedsiden. Jeg har også skærpet profilen visse steder, og lægger mere og mere vægt på teoridelen, så det bliver sjovt og nemt at læse med om, hvorfor denne her livsstil virker. 

Det gør den for mig. Jeg spiser meget bedre end før - og holder vægten 🙂

*

Nyd dine Corona-dage!

Der er tid til at plukke blomster i haven...

...og spise lækker take away fra byens restauranter.

26/4- 2020

Det er blevet hverdag med Corona. Der er mange regler, der skal overholdes, men vi finder en rytme i det også.

Som sagt før: Det vigtigste er ikke at tage på igen trods al den ekstra Corona hygge, som er nødvendig for at holde de hele ud!

Hos os er det fx blevet en uomgængelig vane at hente lækker take away mad fra byens restauranter en gang om ugen. Den ugentlige ølsmagning med vennerne - med 2 meters afstand - i haven er heller ikke til at komme udenom. Det vil jeg også nødigt undvære! Derfor kan det godt være en del sværere at holde vægten nede end normalt.

Noget andet der er anderledes hjemme hos os for tiden er, at min mand er hjemme. Hver dag. Jeg plejer faktisk at være alene hjemme mindst tre dage om ugen. Det betyder, at jeg får eksperimenteret lidt mindre i køkkenet. Han er nemlig ret glad for at lave mad - og rigtig god til det. 

Rent vægtmæssigt har jeg derfor stillet mig tilfreds med ikke at tage på igen. Det betyder, at jeg går på vægten lidt oftere end normalt, dvs. mindst 2 gange om ugen. Hvis den sniger sig op på 56, falder hammeren: Så pålægger jeg mig selv at spise og drikke meget mere fornuftigt i nogle dage. Og motionere! Det virker.

Det betyder, at min vægt ligger ret konstant og svinger mellem 55 og 56 kilo, og det er helt fint.

Mit bedste råd er: Gør dig selv den tjeneste ikke at tage på. Hvis du gør, skal du jo bare på kur igen ;-)

Et konkret tip hvad det angår er: Vær stædig, vær dig selv og hold fast! For eksempel betyder det for mig, at jeg bad om IKKE at få rundstykker og wienerbasser om morgenen på min fødselsdag (som der ellers altid har været tradition for i vores familie). Jeg vil simpelthen ikke spise det! Jeg elsker min morgenfrugt, og jeg kører godt på det hele formiddagen. Så der er jeg lidt strid. Om aftenen var jeg også ret insisterende på, at der IKKE skulle fløde i muslingesuppen. Det var jo min fødselsdag ;-)

Hvis du tillader dig at være lidt sippet med, hvad du vil spise, er det meget nemmere at holde vægten!

*

Corona dage

25/3-2020

Alle bliver ramt af Corona krisen. Også jeg. Jeg arbejder hjemme i stedet for i mit kontorfællesskab. Mit fitnesscenter er lukket. De fleste af de steder jeg plejer at ride holder Corona lukket. 

Heldigvis har jeg selskab af min mand herhjemme. Vi har ekstra god tid til at hygge os, se Netflix og lave lækker & sund mad. Og drikke vin til!

Rigtig mange jeg har snakket med de sidste 14 dage, hvor Corona krisen har stået på siger, at de spiser og drikker alt for meget, nu hvor de ikke kan gå så meget ud og hvor de oplever mindre.

Jeg har også måttet kaste håndklædet i ringen og udskyde min anden alkoholfri måned. Vi har simpelthen brug for lov til at hygge lidt ekstra. Og det er helt ok. Sørg bare for ikke at tage på. Hvis du holder vægten, er det ok at være mindre ambitiøs lige nu. 

Det er et kunststykke at finde på ting, vi faktisk MÅ og KAN gøre uden at viderebringe smitte. Men hvis vi skal se lidt positivt på det, så er der også nye muligheder i Corona krisen:

For eksempel har de fleste af os pludselig bedre tid. Tid til at hygge os og snakke med hinanden, og tid til at lave sund og lækker mad. Det er en oplagt mulighed for at se lidt mere kritisk på, hvad vi putter i munden og få gjort noget ved det, der måske skal forbedres. Prøv måske nogle nye retter af.

Corona-livet giver også nye muligheder for at motionere: Hvis du før har haft svært ved at få tid til at løbe eller cykle eller gå lange ture, så er chancen der nu.

Her udnytter vi det gode vejr til at drikke en ugentlig fredagsøl med vores venner. Ude i haven og med to meters afstand, naturligvis. Og med hver sin lille skål med snacks - ikke noget med at sidde og stikke hånden i den samme skål!

Jeg er også så heldig, at jeg nåede at købe ny hest sammen med min datter, lige inden krisen strammede til (se under Motion). Det holder bestemt også mit humør oppe!

Og så har jeg indrettet mit eget lille web-fitnesscenter i kælderen, hvor jeg kan streame forskellige fitnessprogrammer eller facetime med min instruktør. Gudskelov!

Det er forår, alting springer ud, og vejret er skønt. Brug det! Og vær god ved dig selv og hyg om hinanden, så godt I kan derude!

*

Hold vægten

Hvordan skal man egentlig holde vægten?

11/3-2020

Velkommen til Dagbogen på Kirstensmadblog.dk

Her kan du følge med i, hvordan det går med at holde vægten. En ting er nemlig at tabe sig - det kan være svært nok. Men det allersværeste er faktisk at HOLDE VÆGTEN. Og det er altså hammer-vigtigt! For når først man har tabt sig, skal man ikke acceptere bare at tage det hele på igen.

I januar 2020 skrev jeg her på bloggen om, at jeg havde taget to kilo på hen over jul og nytår. Og at jeg ikke ville begynde at smide dem, før jeg var tilbage fra skiferie. (se herunder).

Det udsatte jeg til efter 9. februar, hvor jeg skulle fejre, at min mand og jeg havde været sammen i 30 år.

10. februar faldt hammeren: Jeg havde taget tre kilo på og vejede 57,5.

Jeg kan ikke spise ret meget anderledes, end jeg gør, da jeg allerede har lagt min livsstil om og undgår sukker, fedt og for mange kulhydrater. Der var kun ét parmeter at skrue på, og det var alkohol. Så jeg blev alkoholfri og afskaffede også mine bil-lakridser 10/2 og har tabt to kilo på den første måned, så vægten nu igen viser 55,5.

Da jeg var på kur sidste forår og tabte 5 kilo, var jeg næsten 100 % alkoholfri i to måneder. I år har jeg 'fri' i weekenden, så jeg kan få en øl om fredagen og et par glas vin om lørdagen. Og det er faktisk nok til, at jeg taber mig.

Og hvad så med motion? Jeg har fundet hele tre heste, jeg kan ride på, så jeg bevæger mig nu igen i samme omfang, som før min hest døde i november. Det hedder 2 x bodystep og 5 x ridning om ugen.

Jeg har tænkt mig at tabe 1-2 kilo mere, både fordi det vil være pænt, og fordi der altid ryger et kilo på igen, når man stopper en 'kur'.

Følg med - og lad dig inspirere ;-)

I øvrigt: Nu har bloggen rundet de 13.000 besøg :-D

*

Sådan gik det i 2019

Nytår er tid til at gøre status. Og her på bloggen er der masser at fejre:

1. Bloggen har nu haft over 10.000 besøg! Hip hurra for det :-D

2. Jeg har gjort nogle vigtige opdagelser i 2019 hvad angår krop, kost og motion:

Fra februar til april tabte jeg fem kilo ved at holde den kur, I finder her på bloggen.

Fra april til juni tabte jeg yderligere to kilo ved at holde kuren lidt mindre stramt. I juni tog jeg på ferie og gav mig selv lov til at drikke vin som før kuren, dvs. 2-3 glas om dagen.

Det fortsatte jeg med året ud, da jeg hurtigt opdagede, at jeg IKKE tog på af den grund - bare jeg fortsatte med at undgå sukker og for meget kulhydrat. Så dejligt :-)

I november døde min hest, og jeg gik fra at motionere 7 dage om ugen til 3-4.

Det var samtidig med, at sæsonen for julefrokoster, øl & gløgg startede. Og nu her 1/1 viser vægten det kedelige resultat: Jeg vejer to mere :-(

Det sker der i og for sig ikke noget ved. Det må bare ikke fortsætte. For så er jeg snart tilbage på den vægt, der gav mig ondt i fødder og knæ (og fik mig til at synes, jeg var lidt småfed...)

Men: Den vigtige konklusion er, at MOTION ER SUPER VIGTIGT, hvis du vil holde vægten. Og motion trumfer tilsyneladende alkohol...

Men husk: I den fase, hvor du vil tabe dig, skal du stort set undlade alkohol. Jeg skal på skiferie i januar, og det nytter ikke noget at starte på kur lige inden. Men til februar skal jeg smide de to kilo igen.

Det er heldigvis nemt nok: Jeg følger bare min egen kur. Glæder mig allerede lidt ;-) Det smager jo himmelsk - og man får det SÅ godt :-)

Rigtig godt nytår til alle jer, der følger med her!