Corona dage

25/3-2020

Alle bliver ramt af Corona krisen. Også jeg. Jeg arbejder hjemme i stedet for i mit kontorfællesskab. Mit fitnesscenter er lukket. De fleste af de steder jeg plejer at ride holder Corona lukket. 

Heldigvis har jeg selskab af min mand herhjemme. Vi har ekstra god tid til at hygge os, se Netflix og lave lækker & sund mad. Og drikke vin til!

Rigtig mange jeg har snakket med de sidste 14 dage, hvor Corona krisen har stået på siger, at de spiser og drikker alt for meget, nu hvor de ikke kan gå så meget ud og hvor de oplever mindre.

Jeg har også måttet kaste håndklædet i ringen og udskyde min anden alkoholfri måned. Vi har simpelthen brug for lov til at hygge lidt ekstra. Og det er helt ok. Sørg bare for ikke at tage på. Hvis du holder vægten, er det ok at være mindre ambitiøs lige nu. 

Det er et kunststykke at finde på ting, vi faktisk MÅ og KAN gøre uden at viderebringe smitte. Men hvis vi skal se lidt positivt på det, så er der også nye muligheder i Corona krisen:

For eksempel har de fleste af os pludselig bedre tid. Tid til at hygge os og snakke med hinanden, og tid til at lave sund og lækker mad. Det er en oplagt mulighed for at se lidt mere kritisk på, hvad vi putter i munden og få gjort noget ved det, der måske skal forbedres. Prøv måske nogle nye retter af.

Corona-livet giver også nye muligheder for at motionere: Hvis du før har haft svært ved at få tid til at løbe eller cykle eller gå lange ture, så er chancen der nu.

Her udnytter vi det gode vejr til at drikke en ugentlig fredagsøl med vores venner. Ude i haven og med to meters afstand, naturligvis. Og med hver sin lille skål med snacks - ikke noget med at sidde og stikken hånden i den samme skål!

Jeg er også så heldig, at jeg nåede at købe ny hest sammen med min datter, lige inden krisen strammede til (se under Motion). Det holder bestemt også mit humør oppe!

Og så har jeg indrettet mit eget lille web-fitnesscenter i kælderen, hvor jeg kan streame forskellige fitnessprogrammer eller facetime med min instruktør. Gudskelov!

Det er forår, alting springer ud, og vejret er skønt. Brug det! Og vær god ved dig selv og hyg om hinanden, så godt I kan derude!

*

Hold vægten

Hvordan skal man egentlig holde vægten?

11/3-2020

Velkommen til Dagbogen på Kirstensmadblog.dk

Her kan du følge med i, hvordan det går med at holde vægten. En ting er nemlig at tabe sig - det kan være svært nok. Men det allersværeste er faktisk at HOLDE VÆGTEN. Og det er altså hammer-vigtigt! For når først man har tabt sig, skal man ikke acceptere bare at tage det hele på igen.

I januar 2020 skrev jeg her på bloggen om, at jeg havde taget to kilo på hen over jul og nytår. Og at jeg ikke ville begynde at smide dem, før jeg var tilbage fra skiferie. (se herunder).

Det udsatte jeg til efter 9. februar, hvor jeg skulle fejre, at min mand og jeg havde været sammen i 30 år.

10. februar faldt hammeren: Jeg havde taget tre kilo på og vejede 57,5.

Jeg kan ikke spise ret meget anderledes, end jeg gør, da jeg allerede har lagt min livsstil om og undgår sukker, fedt og for mange kulhydrater. Der var kun ét parmeter at skrue på, og det var alkohol. Så jeg blev alkoholfri og afskaffede også mine bil-lakridser 10/2 og har tabt to kilo på den første måned, så vægten nu igen viser 55,5.

Da jeg var på kur sidste forår og tabte 5 kilo, var jeg næsten 100 % alkoholfri i to måneder. I år har jeg 'fri' i weekenden, så jeg kan få en øl om fredagen og et par glas vin om lørdagen. Og det er faktisk nok til, at jeg taber mig.

Og hvad så med motion? Jeg har fundet hele tre heste, jeg kan ride på, så jeg bevæger mig nu igen i samme omfang, som før min hest døde i november. Det hedder 2 x bodystep og 5 x ridning om ugen.

Jeg har tænkt mig at tabe 1-2 kilo mere, både fordi det vil være pænt, og fordi der altid ryger et kilo på igen, når man stopper en 'kur'.

Følg med - og lad dig inspirere ;-)

I øvrigt: Nu har bloggen rundet de 13.000 besøg :-D

*

Sådan gik det i 2019

Nytår er tid til at gøre status. Og her på bloggen er der masser at fejre:

1. Bloggen har nu haft over 10.000 besøg! Hip hurra for det :-D

2. Jeg har gjort nogle vigtige opdagelser i 2019 hvad angår krop, kost og motion:

Fra februar til april tabte jeg fem kilo ved at holde den kur, I finder her på bloggen.

Fra april til juni tabte jeg yderligere to kilo ved at holde kuren lidt mindre stramt. I juni tog jeg på ferie og gav mig selv lov til at drikke vin som før kuren, dvs. 2-3 glas om dagen.

Det fortsatte jeg med året ud, da jeg hurtigt opdagede, at jeg IKKE tog på af den grund - bare jeg fortsatte med at undgå sukker og for meget kulhydrat. Så dejligt :-)

I november døde min hest, og jeg gik fra at motionere 7 dage om ugen til 3-4.

Det var samtidig med, at sæsonen for julefrokoster, øl & gløgg startede. Og nu her 1/1 viser vægten det kedelige resultat: Jeg vejer to mere :-(

Det sker der i og for sig ikke noget ved. Det må bare ikke fortsætte. For så er jeg snart tilbage på den vægt, der gav mig ondt i fødder og knæ (og fik mig til at synes, jeg var lidt småfed...)

Men: Den vigtige konklusion er, at MOTION ER SUPER VIGTIGT, hvis du vil holde vægten. Og motion trumfer tilsyneladende alkohol...

Men husk: I den fase, hvor du vil tabe dig, skal du stort set undlade alkohol. Jeg skal på skiferie i januar, og det nytter ikke noget at starte på kur lige inden. Men til februar skal jeg smide de to kilo igen.

Det er heldigvis nemt nok: Jeg følger bare min egen kur. Glæder mig allerede lidt ;-) Det smager jo himmelsk - og man får det SÅ godt :-)

Rigtig godt nytår til alle jer, der følger med her!